Zelf bouwen, of gedeeltelijk zelf bouwen. Zoals in de introductie al is aangegeven kunt U bij Euroship Services een bouwpakket bestellen, een casco, een technisch vaarklaar en glasdicht casco, of indien U een compleet schip wilt bestellen kunnen wij voor U bemiddelen met een professionele bouwer om samen met U de bouw van het schip te realiseren.


U heeft een bouwpakket besteld, ................... en dan ?

bouwplaats dek en de opbouw proefvaart
gereedschappen aflassen
voorbereiding casco bijna klaar
het werk kan beginnen technische inbouw
uitlijnen afbouw en timmerwerk
volgende stap te waterlating

De bouwplaats:

De bouwplaats speelt een belangrijke rol, U heeft al wel in gedachte waar U het casco wilt gaan bouwen, het is aan te bevelen om een overdekte bouwplaats te kiezen. De kleinere schepen kunnen bijvoorbeeld in de garage gebouwd worden, maar het kan natuurlijk ook buiten gebeuren. Wanneer U buiten wilt bouwen kunt U de buitenbouwplaats bijvoorbeeld ook een met een soort tent overdekken.

Let wel op dat U een beetje de ruimte heeft om rond het casco te kunnen lopen en het schip nog kunt bekijken vanaf een paar meter afstand, we komen hier later nog op terug. Om schoon en netjes, ook voor het milieu, te kunnen werken is het te adviseren om de buitenbouwplaats, tijdelijk, te verharden met bijvoorbeeld tegels.

top

De gereedschappen:

Wij hebben U al veel moeilijk en zwaar werk uit handen genomen, doordat alle onderdelen op maat gesneden zijn hoeft U niet meer met zware staalplaten te sjouwen en deze uit te snijden met dure gereedschappen zoals een snijbrander of een zware knipschaar. Nu U het schip door middel van een van onze bouwpakketen gaat bouwen kunt U bij de bouw van het casco volstaan met normaal hobby gereedschap.

De minimale gereedschappen die U nodig heeft zijn, een goede hamer, een stel wat zwaardere lijmtangen, een paar kleine hijsbandjes, een grote blokhaak, een klosje metselkoord, een goede rolmaat, een lasapparaat en een haakse slijper. Dit hoeven niet al te zware gereedschappen te zijn zolang U de belasting die deze machines mogen hebben maar respecteerd, dit geld ook voor de lasmachine.

Voor het in elkaar hechten kan volstaan worden met een kleine lasmachine op 220 volt. Voor het aflassen is een wat zwaardere machine te adviseren, liefst op 380 volt, dit omdat de inschakelduur van deze kleine machines wat laag is om lange tijd achter elkaar te lassen. Het aflassen kan daarentegen in een relatief korte doorlooptijd gebeuren zodat U eventueel voor deze periode een zwaardere machine kunt huren.

top

De voorbereiding:

De platen worden bij U aflgeleverd op een grote pallet en wij kunnen deze voor- of in Uw schuur of bouwplaats lossen mbv. een containerbak. Het bouwpakket wordt bij U afgeleverd als een stapel losse, vlakke platen en het is nu zaak om van deze stapel platte pannekoeken een schip te bouwen.

Indien U een schip heeft besteld met een waaiersteven dan zijn de platen voor deze waaiersteven al voor U voorgevormd zodat het moeilijke en tijdrovende vormwerk al voor U is gedaan.

Aan de slag, maar hoe zullen we beginnen, het is toch wel een hele berg platen dus even de zaak op een rijtje zetten. Wanneer U de uitleg hieronder gelezen hebt en wanneer U deze stap voor stap ten uitvoer gaat brengen zal het U allemaal snel duidelijke worden. Een kind kan de was doen, en U zult zien dat wanneer U het casco in elkaar heeft gezet U dat van harte zult onderschrijven.

Wanneer U de platen in huis heeft is het zaak om eerst orde te scheppen en de platen te sorteren en in de juiste positie neer te leggen. Wij adviseren om het hele pakket eerst door te werken en de platen neer te leggen zoals deze op de "onderdelen-positie-tekening" staan afgebeeld, afhankelijk van de ruimte kan dit naast elkaar, maar natuurlijk ook in de juiste volgorde op elkaar.

De onderdelen-positie-tekening is als het ware het plat uitgevouwen bouwpakket en op deze tekening kunt U alle onderdelen herkennen en zien waar deze in het schip verwerkt worden.

Bij het uitleggen dient U al meteen goed in de gaten te houden hoe U de platen neerlegd, stuur- en bakboord meteen aan de juiste kant, en de onder-rand van alle platen naar hart schip laten wijzen, zo heeft U de platen vervolgens ook weer nodig om het schip in elkaar te zetten.

De platen zijn op maat gesneden en voorzien van markeerlijnen, de markeerlijnen dienen bij de verschillende plaatonderdelen op elkaar aan te sluiten, dit is ook goed te zien op de onderdelen-positie-tekening bij bijvoorbeeld de waterlijnen op de huidplaten.

Hou dit goed in de gaten, de platen passen maar op een manier in het schip, wanneer U de platen op zijn kop verwerkt zal het een ander "schip?" worden. Wanneer U een groter bouwpakket heeft dan worden de huidplaten in meerdere delen geleverd, de platen waaruit de onderdelen gesneden worden zijn tenslotte maar 8 mtr. lang. Indien dit het geval is dan dienen de huidplaten eerste aan elkaar te worden gelast voordat U met het opbouwen van het casco kunt beginnen.

Wanneer U de platen uitgelegd heeft en elk onderdeel eens goed heeft bekeken dan herkend U de onderdelen al zo'n beetje en dan zult U deze al wel op zijn plaats kunnen thuisbrengen. Tijdens dit uitleggen kunt U natuurlijk ook de bijgeleverde constructietekeningen raadplegen om nog verder in detail te bekijken hoe de onderdelen verwerkt worden.

Het tekenwerk wat wij bijleveren is zeer uitgebreid en alle constructiedetails en lasdetails zijn hierop na te zien. Ook diverse details voor de afwerking van ramen, poorten en luiken kunt U hier op terugvinden. Bekijk de tekeningen goed en denk na over hoe de getekende details er in de werkelijkheid uitzien.

top

Het werk kan beginnen:

Wanneer U zich vertrouwd gemaakt heeft met de verschillende onderdelen kan het werk beginnen, de lasmachine aan en daar gaan we dan. Werk veilig en niet te overhaast, stap voor stap, iets losmaken omdat het niet goed zit duurt altijd langer en het resultaat wordt er vaak niet beter van

De platen liggen voor het grijpen en als U de platen heeft neergelegd zoals op de onderdelen-positie-tekening staat aangegeven dan liggen de twee vlakplaten naast elkaar met de "hart schip" naad naar elkaar toe, hier zullen we dan ook mee beginnen, de naad op hart schip wordt als eerste aan elkaar gehecht.

We beginnen achteraan bij de spiegel, schuif de platen netjes tegen elkaar en leg een blokje hout aan de buitenrand onder de platen zodat het achterste deel van de platen ongeveer in de V-vorm liggen van de spiegel. Het eerste lasje leggen we zo goed als achteraan op deze naad, dicht bij de spiegel. Let op, je bespaard werk als je niet precies op de markeerlijnen last omdat je anders dit lasje glad moet slijpen omdat er precies op deze plek een spant komt te staan, en die kun je niet op deze bobbel neerzetten.

Het eerste lasje zit er en nu is het zaak om de platen weer zo te schuiven en eventueel een beetje aan de buitenrand op te tillen dat de naad ongeveer 10 tot 15 cm verder naar voren weer precies goed zit, "hoek op hoek" noemen we dit. We leggen dan weer een hechtlasje van ong. 1 tot 2 cm lang, deze procedure blijven we herhalen en werken zo stap voor stap naar de voorkant van het schip.

Wanneer we echter ongeveer halverwege deze naad zijn willen we wel zeker weten dat de V-vorm van het vlak juist is en we zullen dan de bijgeleverde schotten en spanten op het vlak plaatsen, let op dat U ze op de juiste plaats neerzet. De spanten en schotten zijn een wezelijk deel van de constructie van het schip, maar voorlopig zijn ze ervoor om te zorgen dat U de vorm van het schip goed op maat en in de juiste vorm neerzet.

Ook kunt U nu het achterste deel van het schip alvast op de steun zetten, bij de kleiner schepen is deze steun bijgeleverd. Bij de grotere dient U blokken hout of ander veilig stopmateriaal te gebruiken om het schip op te stoppen en in de juiste positie, recht en waterpas, op te stellen.

De schotten dienen ook met kleine lasjes te worden vastgezet, misschien moeten deze hier en daar nog wel een keer los om het schip te laten "zetten" let dus op dat U hier kleine lasjes neerlegd. Let ook op de plaats waar U deze lassen zet, zodat U dit lasje makkelijk kunt los- slijpen indien dit nodig mocht blijken.

Nu werken we de hart schip naad verder naar voren aan elkaar, elke keer netjes positioneren en dan weer een lasje. Dit werk kan het makkelijkste met twee man gedaan worden, de een houdt de platen in de juiste positie en de ander legt elke keer een lasje, let op, kans op lasogen voor de helper.

Wanneer we bijna vooraan komen worden de platen wat taaier, wanneer U op de plaats van het voor piekschot komt is het zaak dit schotje er meteen in te zetten omdat dit bepalend is voor de vorm van het voorschip en de boeg.

De positie van dit schotje in het schip is erg belangrijk, een centimeter naar voren of naar achteren maakt hier een groot verschil in de vorm van de voorkant. Het is dan ook van belang om erop te letten dat de vorm van de plaatrand mooi vloeiend loopt, indien hiervoor een spant of schotje tijdelijk los gemaakt dient te worden moet je dit doen en dit later dan weer vastzetten.

De plaatvormen zijn op de computer "uitgeslagen" en dit zijn zuiver "afgerolde" platen, dit betekend dus dat er altijd maar in een richting draai in de platen zit. De vorm van de platen bepaald de vorm van het schip, de spanten zijn een handig hulpmiddels om op de verschillende plaatsen in het casco deze vorm te "ondersteunen" tijdens de bouw. De plaatranden dienen ten alle tijden een mooi en vloeiend verloop te hebben zonder knikken wanneer U de platen netjes aan elkaar last dan ontstaat vanzelf de juiste vorm van het casco.

Bij de voorkant van het vlak is wat kracht nodig om de platen tegen elkaar de drukken zodat de hart schip naad netjes "hoek op hoek" aan elkaar komt, je kunt dit doen met behulp van een paar goede lijmtangen, indien deze eraf willen schuiven las je eerst een kort stukje hoek-profiel of T-profiel op de vlakplaat waarachter je de voetjes van de lijmtang kunt zetten.

top

Het uitlijnen:

Wanneer het vlak in elkaar staat met de schotten en spanten erop is het zaak om even een kopje koffie te drinken en eens rustig op een afstandje langs het schip te lopen en te kijken of alles naar wens in elkaar zit, loopt de plaatrand mooi vloeiend "strokend", zitten de schotten recht ect. De vorm van het onderwaterschip is nu al duidelijk te zien en je kunt je al een voorstelling maken van de ruimte in het schip, de machinekamer, de kuip ed.

Je zult merken dat het schip nog steeds heel "slap" is, je kunt de schotten nog makkelijk heen en weer duwen en je kunt de romp nog alle kanten op "torderen", dit is in de lengte draaien. Het is daarom nu zaak om ervoor te zorgen dat het schip recht en waterpas ligt, het vlak dient nu zo te worden opgestopt dat het stevig ligt en dat je zonder probleem aan boord kunt rondlopen zonder dat het casco beweegd.

Hoe verder je gaat hoe "stijver" het schip wordt, en indien het casco nu niet recht opgesteld staat zal dit later wanneer het casco "stijver" wordt niet meer, of heel moeilijk, te herstellen zijn. Wanneer U het schip opgesteld heeft kunt U ook de langsverstijving aanbrengen, dit is bijvoorbeeld de motorfundatie en bij een wat groter schip ook de langsbalken in het vlak naar de spiegel toe, ook het dwarsverband in het vlak kan dan op zijn plaats vastgehecht worden.

De kiel en schroefaskoker kunnen nu eventueel ook geplaatst worden, je kunt deze nu al onder het schip plaatsen, dit is misschien wat moeilijker. Je kunt echter ook wachten totdat het schip verder in elkaar staat zodat je dan het gehele casco op zijn zij kunt "rollen" en je kunt er dan makkelijker bij om te lassen ed. Let wel op, de hart schip naad en de schroefaskoker dient ter plaatse van de kiel wel afgelast te zijn voordat de kiel beplating dichtgemaakt wordt.

top

De volgende stap:

Op naar de tweede gang, als het goed is ligt deze al klaar met de onder-rand naar hart schip. We beginnen weer achteraan en zorgen ervoor dat de plaat zuiver op zijn plaats zit, dan leggen weer het eerste lasje. Afhankelijk van het type schip zal de verbinding tussen deze twee platen "hoek op hoek" zijn of met een "overlap" zoals bijvoorbeeld bij de sloepen. In beide gevallen is het zaak deze verbinding zuiver op maat uit te voeren want, zoals al eerder gezegd, de plaatvorm bepaald de vorm van het schip. Indien U bij voorbeeld de "overlap" twee keer zo groot maakt dan zal de huid niet meer passen ten opzichte van de spanten.

Hier gaan we weer stap voor stap te werk en leggen elke 10 tot 15 cm een lasje zodat de plaatrand mooi vloeiend aan elkaar gezet wordt, het plaatsen van de tweede en verdere gangen gaat makkelijk, deze platen "rollen" er vloeiend omheen. Werk symetrisch dus aan een stuurboord een huidgang geplaatst dan ook aan bakboord dezelfde huidgang plaatsen en zo voort.

Elke keer wannneer U een bewerking heeft afgerond dient U het schip goed te bekijken en zich ervan te overtuigen dat de vormen mooi vloeiend zijn en blijven. Indien nodig het "stroken" tussendoor netjes maken door hier en daar een extra lasje te leggen of juist een lasje los te maken. Het schip dient zich samen met alle huidplaten te "zetten" en de vormen kunnen een klein beetje afwijken dat komt vaak door het lassen, het materiaal wordt warm en zal daardoor een beetje krimpen, dus altijd de vorm in de gaten houden.

Er wordt aan het casco nog niets afgelast, dit zullen we pas doen wanneer het hele casco in elkaar gehecht staat eventueel kan dit dan nog zonder de opbouw zijn, maar hoe verder het schip in elkaar staat hoe beter het zal zijn om de vormvastheid te garanderen, immers alle onderdelen dragen bij aan de stijfheid en sterkte van het schip.

top

Het dek en de opbouw:

Wanneer alle huidgangen aan elkaar zitten komen we vanzelf bij het dek, dit kan dan afhankelijk van het type schip op de plaatrand of ertussen worden vastgemaakt. De vorm en afmetingen van het dek bepaald de maatvoering op deze plaats, indien U de spanten en schotten op de juiste maat heeft staan zal het dek er zo op of tussen passen. Het dek wordt ook met korte hechtlassen op de juiste plaats vastgelast, let op dat ook deze naad strokend is.

Afhankelijk van het type schip wordt de dek-zij rand afgewerkt met een hoekprofiel of andere afwerking, bij de sloepen is dit zelfs een combinatie van een hoekprofiel en een massief halfrond profiel als stootrand. Let op, wanneer de randafwerking geplaatst wordt dienen de plaatsen die daarna onbereikbaar zijn eerst te worden afgelast. Wij adviseren deze afwerkingen pas in een hele late fase aan te brengen, bijvoorbeeld na het aflassen van het hele casco.

Afhankelijk van het type schip kan nu de opbouw of voor-roef op het dek geplaatst worden. Wederom is het zaak om de plaatrand en lasdetails te volgen, "hoek op hoek" kan eigenlijk niet mis en stap voor stap zal de vorm van het schip gestalte krijgen.

Nu besteden we nog aandacht aan de kuip en de banken, hierin zitten de nodige U-balkjes ed. voor de afwatering van de luiken, let goed op hoe een en ander in elkaar gezet dient te worden. Afhankelijk van de verder afwerking zullen hier diverse zaken in het zicht blijven dus netjes afwerken.

top

Het aflassen

Wanneer het casco in elkaar staat moet het nog afgelast worden, probeer dit "dun" te doen, en werk weer symetrisch, een stuk aan stuurboord en hetzelfde stuk aan bakboord, niet in een keer alles aan een kant en daarna de andere kant. Het materiaal wordt warm en zal krimpen, indien U symetrisch werkt zal het krimpen ook mooi gelijkmatig en symetrisch verlopen.

Controleer tijdens het aflassen regelmatig of alles netjes strokend blijft, zo zou het kunnen gebeuren dat er, door het krimpen, een hechtlasje losbreekt, dan goed kijken wat er is gebeurd en dan dit lasje eerste weer te repareren voordat je verder gaat met aflassen, let goed op de vloeiende vorm van het plaatwerk.

Laswerk wat niet in het zicht zit hoeft, indien het netjes en glad gelast is, niet verder te worden nabewerkt. Aan de binnenkant kan meestal volstaan worden met het afhechten van lasnaden met kettinglassen, dit zijn regelmatige lassen van ong. vijf tot acht cm lang met openingen ertussen van dezelfde lengte. Ook zou je alle hechtlasjes die je gelast hebt met het in elkaar zetten bijvoorbeeld langer kunnen maken om hetzelfde regelmatige resultaat te verkrijgen.

Laswerk wat later in het zicht zit dient netjes strak gemaakt te worden door de hoge puntjes eraf te slijpen. Let hier wel op, alleen de hoge puntjes en bobbels, niet de hele las wegslijpen zodat er geen sterkte meer over blijft.

top

Het casco bijna klaar:

Stap voor stap zal het casco, en ook Uw trots, groeien. Het resultaat van Uw inspanningen wordt nu zichtbaar, en ook de omstanders kunnen zien dat het werkelijk de boot geworden is die op de tekening staat. Wanneer U het casco afgelast heeft en de lassen netjes bijgewerkt heeft start een nieuwe fase, de verdere afwerking zoals de inbouw van motor, het intimmeren en natuurlijk ook het schilderwerk.

De toegeleverde platen zijn reeds voozien van een twee componenten lasmenie en die is ter plaatse van het laswerk behoorlijk beschadigd, deze verf is ervoor gemaakt dus op die plaatsen waar de verf niet verbrand is zal de kwaliteit nog steeds heel goed zijn. De brandvlekken dienen echter behandeld te worden, dit kan door middel van goed borstelen met een staalborstel of schuren om zodoende de losse verf- en roestdeeltjes te verwijderen.

Ook de lasnaden aan de buiten- en binnenkant dienen goed geborsteld en schoongemaakt te worden, eventueel de niet beschadigde verf een beetje opruwen met schuurpapier. Goed schoonmaken en het casco ook van binnen goed uitzuigen zodat U later het stof niet in de verf smeert.

De beschadigde plaatsen worden bijgeverfd met een goede lasmenie, liefst een twee componenten primer, deze is bij Euroship Services in kleinverpakkking te verkrijgen. Het is aan te bevelen, maar echter niet noodzakelijk, om met een twee componentenverf verder te werken.

Let wel op dat wannneer U met schilderen begint het laswerk klaar moet zijn, dus goed nadenken of dit werkelijk het geval is, zo dient bijvoorbeeld de uitlaat nog ingelast te worden, zo kan het zijn dat U nog buisjes van de kuiplozing in moet lassen, of een traptrede aan de spiegel voor het uit het water klimmen na het zwemmen ed. loop deze zaken eerst na anders moet je later weer verfwerk repareren.

Het schilderwerk is de bescherming van Uw schip, zorg ervoor dat er overal voldoende laagdikte opgezet wordt. Bescherm ook de binnenkant van het schip, achter de betimmering, met een goede laag verf, ook hier kan roest ontstaan door condens water. De plaatsen welke bereikbaar blijven zoals de opberg kasten in de kuip en de machinekamer afwerken met een gladde aflak je kunt het dan beter schoon houden.

top

De technische inbouw:

De inbouw en montage van de technische componenten is een belangrijke fase in het geheel, de motor dient ingebouwd te worden en de electrische installatie dient te worden aangelegd. Indien U hiervan geen, of te weinig, kennis van zaken van heeft adviseren wij U hier graag over om samen met U tot een goede technische installatie te komen.

Alle technische materialen zoals de motor, de schroefas de koppeling ed. kunnen bij Euroship Services los, of in een compleet pakket besteld worden. Vraag naar de mogelijkheden, bij de bestelling van een compleet technisch pakket wordt een scherpe prijs berekend, Euroship Services heeft door afname van meerdere stuks een scherpe inkoop.

Wij kunnen U, indien U dit wenst, ook in contact brengen met bijvoorbeeld een ervaren monteur die het technische gedeelte van het werk voor U kan uitvoeren. Hier komt toch een stukje veiligheid, ook voor anderen om de hoek kijken. Je wilt tenslotte wel dat de motor blijft draaien als je een druk vaarwater wilt oversteken.

Geluid en trillingen is een belangrijk aspect aan boord, een goede installatie van de motor en de verdere componenten zal een belangrijke positieve bijdrage zijn aan het geluids- en trillingsarm varen, een goede isolatie zonder geluidslekken zal nog meer bijdragen aan dit comfort. Een "geluidslek" is bijvoorbeeld een opening waar kabels of leidingen doorlopen naar de stuurstand. Geluid is als water, als er water doorheen kan lopen zal het geluid er even makkelijk doorheen gaan. Ook kabels en leidingen van bijvoorbeeld de morse- motorbediening of waterleiding naar de keuken kunnen hinderlijk geluid transporteren.

top

De afbouw en timmerwerk

De verdere afbouw van het interieur en exterieur kan natuurlijk geheel naar U eigen smaak uitgevoerd worden, denk hier goed over na hoe U de inrichting en de meubels ed gaat maken, of gaat inbouwen. Kijk goed welke materialen je hiervoor gaat toepassen, niet alle hout- en plaatmaterialen zijn geschikt om aan boord te worden verwerkt. Zo moeten de materialen bestand zijn tegen vocht, dus watervaste kwaliteitsplaat verwerken.

Om een zo droog mogelijk schip te maken is het nodig om achter de betimmering een goede isolatie aan te brengen deze isolatie afwerken met een dampremmende laag. Dit is om condensvorming tegen te gaan, zo zou je ook geen betimmering direct op de spanten of op de huid aan moeten brengen. Bij temperatuurverschil zal er dan condens op het hout zichtbaar worden.

Tussen het staal en de betimmering een zg. "koudebrug" aanbrengen, dit kan met een extra klosje hout tussen spant en betimmering of met een rubber dempertje. Dit laatste zorgt er tevens voor dat de betimmering het schip niet raakt, hierdoor zal het motorgeluid minder doordringen in de boot, het geluid wordt ook gedempt als je tussen het staal van de vloerdragers en de vloeren een zachte mat legt, je zorgt er dan voor dat het gehele interieur zwevend gemaakt wordt.

De schotten en vloeren dienen netjes aan te sluiten binnen de romp en de spanten, hiernaast zie je een stukje gereedschap wat hierbij zeer behulpzaam kan zijn, het is eenvoudig zelf te maken van een stuk multiplex en wat boutjes met vleugelmoeren

Ook voor deze laatste fase kan Euroship Services U behulpzaam. zijn met de levering van een bouwpakket voor het interieur. De standaard lay-out van het schip hebben wij ook op de computer uitgewerkt en hier is een meubelpakket uit ontstaan. Alle onderdelen, worden door middel van een computer-gestuurde freesmachine uitgefreesd, ook het massief lijstenwerk. Al deze voorbewerkte onderdelen zijn als bouwpakket samengesteld. Het werkt dan op dezelfde manier als het casco bouwpakket.

Indien U zich nog meer werk wilt besparen kunt U ook een meubelpakket bestellen waarbij wij U de meubels als geheel toeleveren, U hoeft ze dan alleen nog maar in te bouwen.


De technische installatie is gereed, het interieur ingebouwd, dan kan de vloerbedekking erin en de gordijnen kunnen opgehangen worden, en dan.............

top

De te waterlating:

Nu is het bijna zover, alles nog een keer nalopen, de accu's opgeladen, de afsluiters van het buitenboordwater gecontroleerd, de schroefasafdichting gecontroleerd, de electrische installatie getest, brandstof systeem gecontroleerd en dan, ..... te water !!!

Met trots kunt U nu Uw eigen gebouwd schip te water laten, zorgt U wel voor een passende ceremonie bij de tewaterlating, volgens oud gebruik zal dit U bewaren voor tegenspoed.

Na de tewaterlating alles nog een keer nalopen, zijn alle aansluitingen waterdicht, is de schroefas dicht, dan kan de motor gestart worden. Met de touwen vast eerst even "droog" varen, eerst vooruit dan ook achteruit, is rechts draaien aan het stuur ook rechtsaf voor de boot, kan de schroef goed vrij gezet worden en naar achteruit geschakeld worden.

top

De proefvaart:

Alle functies zijn getest en je hebt voldoende vertrouwen in jezelf en in het schip dus dan kan er gevaren worden. Eerst even heel voorzichtig, langzaam wat sneller. Nu moet je het schip een beetje leren kennen zodat je weet hoe het onder verschillende omstandigheden zal reageren. We zoeken wat ruimer water op en gaan een keer rond over stuurboord en rond over bakboord, een keer langzaam en een keer wat sneller, de ene draaicircel zal groter zijn dan de andere, dit heeft met de draairichting van de schroef te maken. We proberen een keer snel af te stoppen door vanuit halfgas vooruit langzaam terug naar neutraal en achteruit te schakelen, let op wat er gebeurd, het is niet zoals bij een auto dat je netjes recht blijft varen.

We proberen een keer achteruit te varen, ook dit zal niet direct gemakkelijk zijn, want met al dit soort manouvres heb je te maken met de draairichting van de schroef het zogenaamde wieleffect. Je denkt in eerste instantie dat dit altijd tegenwerkt, maar als je weet wat er gebeurd kun je er ook je voordeel uithalen. Indien je hier meer over wilt weten adviseren wij U om het cursusboek vaarbewijs I en II aan te schaffen en door te lezen, nog veel beter is om het vaarbewijs te halen zodat je met je vaarbewijs een bewijs van bekwaamheid in je zak hebt

Met grote trots rondvaren in je eigen gebouwde schip, dat is de ultieme beloning die U te wachten staat aan het einde van de rit. Nu, naar ik hoop, het bouwplezier voorbij is wens ik U veel vaarplezier. Laat eens wat horen hoe het allemaal is gegaan, en wanneer het U goed is bevallen zie ik U graag terug, misschien wel om over een bouwpakket van een groter schip te praten.

Succes en graag tot horens,
Euroship service bv

top